رژیم غذایی مدیترانه ای بهتر از رژیم غذایی کم چرب برای کاهش وزن است

 7  ژوئن 2016-در یک مطالعه ی جدید مشخص شد که خوردن چربی های سالم در رژیم غذایی مدیترانه ای منجر به از دست دادن وزن بیشتری در مقایسه با یک رژیم غذایی کم چرب می گردد.

در دستورالعمل های غذایی رسمی انگلستان از جمله برای افراد مبتلا به دیابت، رعایت رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا و کم چرب برای افراد بیش از 40 سال توصیه شده است. اما این دستورالعمل در حال حاضر به چالش کشیده شده است و مطالعه ی اخیر نشان می دهد که این دستورالعمل سبب ایجاد ترس از رژیم غذایی مدیترانه ای شده است.

رژیم غذایی مدیترانه ای به داشتن بسیاری از خواص درمانی معروف است، مانند بهبود مقدار قند خون، که می تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد.این مطالعه ی جدید که در مجله Lancet Diabetes  و مجله ی Endocrinologyمنتشر شده است، شواهد بیشتری در مورد سالم تر بودن چربیهای موجود در رژیم غذایی مدیترانه ای (چربی موجود درماهی، آجیل و روغن های گیاهی که غنی از فنول هستند) نسبت به رژیم غذایی کم چرب ارائه می دهد.

نویسنده ی ارشد این تحقیق دکتر Estruchاز دانشگاهبارسلونا، می گوید: مطالعه ما نشان می دهد رژیم غذایی مدیترانه ای غنی از چربی های گیاهی مانند روغن زیتون و آجیل، اثر بیشتری بر کاهش وزن بدن در مقایسه با رژیم غذایی کم چرب دارد.یافته های ما قطعا به معنای مفید بودن رژیمهای غذایی بدون محدودیت با مقادیر بالایی از چربی های ناسالم مانند کره، گوشت فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین، دسرها و فست فودها نیست.

مطالعه طولانی مدت

این مطالعه در 11 بیمارستان اسپانیا در طول یک دوره ی طولانی( 2003 تا 2010 ) انجام شد. به طور کلی از 7447 شرکت کننده ی 55 تا 80 ساله ثبت نام گردید، همه ی این افراد به دیابت نوع 2 مبتلا بوده و یا دارای خطرات قلبی عروقی بالایی بودند. بیش از 90 درصد از آنها چاق یا دچار اضافه وزن بودند، که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را بطور قابل توجهی افزایش می دهد.

شرکت کنندگان به طور تصادفی در یکی از سه گروه قرار گرفتند: رژیم غذایی مدیترانه ای غنی از روغن زیتون بدون محدودیت کالری ، رژیم غذایی مدیترانه ای غنی از آجیل بدون محدودیت کالری ، یا یک رژیم غذایی کم چرب که در آن از همه ی چربیهای موجود در مواد غذایی اجتناب شود.تمام شرکت کنندگان تحت مشاوره ی غذایی شخصی توسط متخصصان آموزش دیده قرار گرفتند و پایبندی به رژیم غذایی خود را بخوبی رعایت کردند.

پس از پنج سال، در گروه رژیم غذایی کم چرب مصرف چربی کل از 40٪ به 37.4٪ کاهش یافت، در حالی چربی کل در هر دو گروه رژیم غذایی مدیترانه ای اندکی افزایش یافت.درصد  انرژی دریافتی از پروتئین و کربوهیدرات در هر دو گروه رژیم غذایی مدیترانه ای کاهش یافت.

در حالی که وزن افراد در هر سه گروه کاهش یافته بود اما بیشترین کاهش وزن در رژیم غذایی مدیترانه ای با گروه روغن زیتون مشاهده شد. درهر سه گروهاندازه یدور کمر کاهش یافته بود، اما افراد گروه رژیم غذایی کم چرب، بیشترین کاهش را داشتند.

پروفسور داریوش مظفریان از دانشگاه تافتس، بوستون، ایالات متحده در سرمقاله ی مرتبط با این پژوهش می گوید: دستورالعمل غذایی کنونی نیاز به تجدید نظر دارد زیرا این دستورالعمل منسوخ شده و دارای محدودیت های خودسرانه در مصرف چربی کل است، همچنین هشدارها و اخطارهای وسواس گونه ای در مورد کالری و انتخاب چربیهای سالم تر: مانند آجیل، روغن های گیاهی غنی از فنل، ماست و حتی شاید پنیردارد که باید حذف شود.

ما باید اسطوره ی محصولات کم چرب و کم کالری را برای جلوگیری از اضافه وزن رها کنیم.در عوض، شواهد علمی مدرن از دریافت کالری بیشتری از میوه ها، آجیل، سبزیجات، حبوبات، ماهی، ماست، روغن گیاهی غنی از فنل،غلات سبوس دار،غذاهایی با حداقل فرآوری پشتیبانی کرده و بر دریافت کالری کمتر از غذاهای فرآوری شده مانند غذاهای مملو از نشاسته، شکر، نمک، و یا چربی ترانس تاکید دارند.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2016/jun/mediterranean-diet-outperforms-low-fat-diet-for-weight-loss,-say-researchers-90762404.html